Name it

איך נבחר שם לעסק?

 

אחרי שגיבשנו את הרעיון לעסק העתידי שלנו, הגדרנו את תחומי הפעילות, בדקנו את הביקוש והצורך של קהל היעד וערכנו את השלבים המקדימים, הגיע הזמן לתהליך המיתוג העסקי. כאשר אחד מהשלבים הראשונים והחשובים בתהליך הוא בחירת שם לעסק. אותו שם, שיגרום לאנשים לדבר עלינו, יהיה קליט ויתקשר לערכים שמקדמים את הפעילות שלנו בתקשורת השיווקית. גלי מיכל חנן, מנכ"לית "זוויות", משרד לשיווק ומיתוג אסטרטגי משתפת ב-5 טיפים לבחירת שם מנצח לעסק שלנו.

 

מי אנחנו?

 

כיזמים ובעלי עסקים, אחת מההחלטות הראשונות והחשובות שנקבל היא בחירת שם לעסק,

אותו שם שמהווה חלק בלתי נפרד מהתדמית שלנו. לעיתים ההשראה לבחירתו נובעת משמות של קרובי משפחה בעלי סיפור מעניין, חלום או אפילו מקום מיוחד שיש לנו זיקה אליו. אך רגע לפני "שנרוץ על רעיונות", חשוב שנזכור שבתהליך הבחירה עלינו לבנות הקשר לתחום הפעילות שלנו, לחזון העסקי שלנו - האם אנו שואפים להקים רשת בעוד מספר שנים? וכמובן גם לתדמית שמתאימה לקהל היעד שלנו ולמאפיינים שלו, האם אנחנו רוצים להיתפס כיוקרתיים או עממיים? אילו שפות דובר קהל היעד שלנו, האם שם העסק צריך להיות בעברית או שפה אחרת? האם הבעלים בעלי מוניטין ומעוניינים לחשוף את שמם או לבחור שם חדש לחלוטין? וחשוב לא פחות האם העסק משרת קהל מקומי, ארצי או מחו"ל ? ניקח לדוגמא את אמסטרדם, שם נפתחו מספר מסעדות פלאפל כשלאחת מהן קראו בעברית "פלאפל כמו בארץ", בחירת שם מסוג זה יוצרת לקהל היעד הישראלי שמגיע לשם תחושת שייכות שעשויה להזמין את הקהל הישראלי ליהנות מהטעם המוכר.

 

אילו ערכים מתאימים לעסק שלך?

 

לכל עסק יש את האסוציאציות והערכים עמם הוא שואף להיות מקושר, מדובר באוסף של תחושות וערכים שנרצה לעורר בקרב הלקוחות במפגש עם שם העסק. לכן בשלב ראשון, נערוך את רשימת האסוציאציות שנרצה להעלות בקרב קהל היעד. אלו יכולות להיות אסוציאציות בעלות ערך רגשי כמו למשל רגישות ו-"חום ישראלי", או בעלות ערך המבוסס על נתון מקצועי כמו שנות ניסיון ואחוזי הצלחה. ברוב המקרים כבר בשלב זה, יעלו לכם רעיונות רבים ויצירתיים לשם העסק, שימו אותם רגע בצד לצורך קבלת ההחלטות בהמשך, ותבחנו אותם בסוף התהליך לפי הערכים המבוקשים שהגדרתם. באופן אישי אני ממליצה מאוד לרתום לשלב זה קבוצה של עד 8 אנשים בגילאים שונים מקרב קהל היעד שהגדרתם שיביעו את דעתם.

 

ע"ש שם מי מה ולמה?

 

עסקים רבים בוחרים לבסס את שמם על שם דמות המוכרת לקהל היעד, בשיטה זו אנחנו משתמשים בקונוטציות וערכים של שם קיים, או בשם שהסיפור שנחשוף אודותיו יצור משמעות ועניין לקהל היעד. ניקח לדוגמא את חלי ממן, שפתחה קבוצות תמיכה להרזיה ובחרה לקרוא לעסק על שמה. חלי היא בעלת סיפור הצלחה אישי של תהליך ירידה במשקל, המהווה גם את אחת האסוציאציות הבולטות כשמדברים על חלי ממן ואכן גם תומך בפעילות העסקית שלה. ומה עושים כאשר אין סיפור אישי או שם עם מוניטין בסביבה? ניתן גם לתת למוצר דגל או לתכונותיו להוביל, כך עשיתי כשמיתגתי חנות משפחתית להלבשה תחתונה לנשים, והחלטנו לקרוא לה "חזיות", וכך גם עשתה רשת ארומה, כשהדגישה את תכונת הארומה של הקפה, המעידה על האיכות שלו.

 

בשביל שיזכרו אותך

 

השם של העסק הוא אחד מסמלי הזיהוי החשובים ביותר, וחשוב שלקהלי היעד שלנו יהיה קל להגות אותו ולזכור אותו. מדובר בחלק חשוב במיתוג של העסק, ולמרות שרבים נוטים לייחס לו בעיקר פונקציה של שמע, יש גם פונקציה חשובה של נראות. ולכן בבחירתו נבחן גם כיצד הוא נראה מבחינה גרפית, ואילו מסרים וקונוטציות הוא משדר? ונבחן כיצד ניתן לשלב אותו עם הלוגו על מנת שיתאים למיתוג העסק.

 

אז אחרי שקיבלנו טיפים לבחירת שם מנצח לעסק שלנו, נוכל לצאת לביצוע המשימה שלשמה התכנסנו תוך הקפדה על השלבים. ואם תרגישו בכל זאת שאתם זקוקים לייעוץ מקצועי ניתן לפנות לגלי בטלפון:

או באמצעות המייל:

 

המאמר נכתב ע"י גלי מיכל חנן, מנכ"לית משרד זוויות לשיווק, מיתוג אסטרטגי וניהול פרויקטים של בעלי עסקים קטנים ובינוניים, עמותות וגופים מוניציפאליים.

 

 

הרשמו וקבלו טיפים ועדכונים בשיווק

רשמו אותי!

פרטיך התקבלו,

תודה!

054-360-4-360    office@zaviyot.co.il

 

הרשמו וקבלו טיפים בשיווק

רשמו אותי!

פרטיך התקבלו,

תודה!

רשמו אותי!

פרטיך התקבלו,

תודה!