10 כלים וטיפים חשובים לניהול עסק מצליח. בעסקים בכלל ובעסקים קטנים בפרט

 

נכון לנתונים של שנת 2014 נסגרו בישראל למעלה מ-40 אלף עסקים קטנים. עם זאת, נתון זה לא הרתיע את בעלי העסקים להמשיך ולחלום את חלומם ומידי שנה יותר ויותר אנשים מחליטים לעסוק במה שהם אוהבים, בשאיפה גדולה שזהו גם יהיה מקור הפרנסה העיקרי שלהם. על פי הנתונים של הלשכה לסטטיסטיקה על כל 10 עסקים שנפתחים בשנה 9 עסקים נסגרים באותה שנה. גלי מיכל חנן, מנכ"לית זוויות, משרד לשיווק ומיתוג אסטרטגי, משתפת אתכם ב10 אבני דרך לניהול עסק תקין ומצליח.

 

הגדרת מטרה עסקית ממוקדת, עם ערך שניתן למדוד. הגדרת המטרות הינה חלק חשוב, ראשוני ומרכזי לפני כל תחילת פעילות. הגדרת מדדים הינה קריטית על מנת האם המטרות הושגו, לבדוק איך מתקדמים הלאה, לבצע בקרה על מה שצריך לשמר ומה שצריך לתקן. כל פעם שנצטרך לקבל החלטה או שתהייה לנו התלבטות הקשורה בעסק, נוכל לבחון האם זה משרת את המטרה שהצבנו בפנינו.
 

תכנית עבודה שנתית בנקודות ולפי חודשים. בעלי עסקים קטנים  ובכלל מעוניינים להגדיל את העסק שלהם בכל שנה ולשפר את התוצאות העסקיות ככל שניתן. מה שניקא לנצל את הפוטנציאל העסקי ולא בהכרח ע"י הגדלת ההוצאות. כדי לבנות תכנית עבודה איכותית נדרשים כמה ימים בהם אתם מתנתקים מהעבודה ומתמקדים רק בצורך וברצון שלכם להצליח. הצבה וכתיבת יעדים חודשיים "עובדת" עלינו פסיכולוגית ומניעה אותנו לביצוע.

 

מיתוג זה לא רק כרטיס ביקור ולוגו. כאשר נבנה את העסק שלנו על פי ערכי מיתוג אסטרטגיים ניצור קהל "מעריצים" שיעזור לנו בבניית המוניטין. המיתוג מתחיל מבחירת שם לעסק, בחירת נברשת הצבעים, בידול תחרותי, מיצוב אחיד בכל ערוצי השיווק ויצירת מעטפת כוללת שנראת, נשמעת ומדברת בשפה זהה.

 

תמחור נכון נותן רווחים ולא רק הכנסה. הצורך לקבוע מחיר למוצר או שירות הוא אחד הדברים החשובים ביותר לרווחיות העסק, ומכאן החשיבות הגדולה לקביעת מחירו של המוצר או השירות הכינו מחירון מפורט שיכיל כל מוצר או שרות שאתם מוכרים. מחירון יוצר סדר ומענה מדויק ואחיד לכלל הלקוחות. בקביעת המחיר יש לקחת בחשבון את מחירי המתחרים ומחירי המוצרים החלופיים, ואז העסק צריך לקבל החלטה האם להתאים את המחירים למחירי השוק,או לתת מחירים נמוכים אף מתחת למחירי השוק למשך תקופה מוגבלת בכדי לחדור לשוק או לבחור במדיניות של מחיר היקר ממחיר השוק ,וזאת משיקולי מיתוג ומיצוב גבוה.

 

איפה ומתי לפרסם? יכול מאוד להיות שחברים שלכם שיש להם עסק פרסמו במקום מסוים ולא הגיע להם לקוח אחד או להיפך. אין זה אומר שערוץ השיווק לא יכול להתאים לעסק שלכם. ערוצי שיווק עובדים בכל מקום השאלה האם זה מתאים לקהל היעד שלכם והאם האופן שבו פעלתם נכון. ולכן חשוב לבנות תכנית שיווק עם תקציב ופעולות ברורות. פרסום ממוקד ואיכותי מוביל להשקעה משתלמת ולגידול העסק.

 

אני לא איש מכירות. אחת הטענות המרכזיות של בעלי עסקים היא שהם לא יודעים למכור והם יודעים רק לעסוק במה שהם אוהבים. אז זהו שאין דרך להתחמק מזה. עסק מטרתו רווחים. רווחים מקורם בהכנסות. הכנסות מקורם במכירות. ככל שתציעו  את העסק שלכם ליותר לקוחות פוטנציאלים הסיכוי שלכם למכור גדול יותר. מכירה יכולה להיעשות גם בדרך אלגנטית דרך ספק משנה או איש מכירות באאוטסורסינג. 

 

הכסף נמצא על הרצפה. הסטטיסטיקה מראה שיותר קל למכור ללקוח קיים מאשר להשקיע כסף ואנרגיה בגיוס לקוח חדש. הכינו מספר פעולות שיזכירו ללקוחות שלכם מה אתם מציעים. מה הייחוד שלכם וכמה הם חשובים לכם. חברות ענק משקיעות הרבה כסך בשימור לקוחות, עסקים קטנים יכולים לעשות זאת בקלות יחסית: מה גם, שמתן יחס ואכפתיות ללקוח באופן אישי תורמת למיצוב העסק ולהמלצה מפה לאוזן

 

תקופת החגים. בכל עסק יש מה שנקרא תקופת החגים או תקופת "זה לא העונה" . בעלי עסקים שדווקא בעונת הרגיעה ישנן הזדמנויות שרצוי לנצל בחכמה הם העסקים שמוכרים הכי הרבה. בתקופת הרגיעה אפשר גם ליצור לטובת חשיבה, סיעור מוחות, בניה ופיתוח של מוצרים ושירותים שלא היה לכם זמן לגעת בהם בשל העומס. בדיוק כמו שחלון ראווה מתחדש אחת לתקופה כך "חלון הראווה" של העסק שלכם צריך להיות בהתחדשות ועשייה מתמדת.

 

אין לי זמן. נכון שרוב בעלי העסקים מחזיקים מספר מצומצם של עובדים אם בכלל. עם זאת, חשוב להקדיש זמן לצורך סידור וארגון תהליכי עבודה, ניירת ומשימות חשובות שמונחות על השולחן. ממש כמו שבפסח מוצאים מלא דברים שלא מצאנו כל השנה ככה זה גם בעסק, פתאום תתקלו במשהו שחיפשתם הרבה זמן או במשימה משמעותית שנשכחה ויכולה לתת לכם את הפתרון שחיפשתם.

 

אני יודע הכל. אין ספק שכאשר אתם בעלי עסקים זה אומר בהכרח שאתם מוכשרים. עם זאת, כל אחד מאיתנו מוכשר במשהו אחר. כמו שצלם לא בהכרח מומחה בבישול או כמו שרואה חשבון לא בהכרח מומחה בשיווק. שיש לכם עסק חשוב לפנות ולהתייעץ עם מומחה. בדקו שהמומחה אכן מומחה בתחומו ואל תתביישו לקבל ממנו הכוונה והדרכה במקומות בהם אתם פחות חזקים.

 

 

המאמר נכתב ע"י גלי מיכל חנן, מנכ"לית משרד זוויות לשיווק, מיתוג אסטרטגי וניהול פרויקטים של בעלי עסקים קטנים ובינוניים, עמותות וגופים מוניציפאליים.

 

הרשמו וקבלו טיפים ועדכונים בשיווק

רשמו אותי!

פרטיך התקבלו,

תודה!

054-360-4-360    office@zaviyot.co.il

 

הרשמו וקבלו טיפים בשיווק

רשמו אותי!

פרטיך התקבלו,

תודה!

רשמו אותי!

פרטיך התקבלו,

תודה!